Chefer vill så klart att deras anställda ökar produktiviteten. Ökad produktivitet leder till ökad vinst. Det finns många faktorer som påverkar produktiviteten hos dem som arbetar på kontor. Miljöfaktorn är en av dessa. Det kan vara kallt eller varmt, två lägen som hör till miljöfaktorn temperatur.
Vi kan anpassa oss till en lägre temperatur genom att ta på oss varmare kläder. För att anpassa oss till högre temperaturer har vi färre åtgärder att ta till för att känna oss bekväma när värmen inom kontorets fyra väggar stiger.
Avvikande temperaturnivåer har en mycket dålig effekt på de anställda och likväl på cheferna. Effekten yttrar sig allt värre ju svårare det blir att klara av temperaturen.
Forskning har visat att nästan 42 % tycker att deras kontor blir alldeles för varma under sommaren.
Generellt sett är 21 grader en bra inomhustemperatur för kontorsarbetare. När temperaturen ökar börjar de anställda att känna av effekterna. Så fort temperaturen når över en tolerant nivå börjar de känna sig frustrerade.
Temperaturförändringen leder till en kraftig nedgång i deras prestationsförmåga och beteende. I många fall gäller det här fenomenet även för ledningen.
|